Mahdotonta ei ole olemassakaan!
Saimme tällä viikolla Nooran kanssa kunnian käydä kertomassa
Luin Span tarinaa Helsingin Ekonomeille. Teemana oli kansainvälistyvät suomalaiset brändit Suomi100 juhlavuoden hengessä. Tehtiin Nooran kanssa jako, että
minä kerron ensin brändin taustoista ja rakentamisesta ja Noora jatkaa
sitten globaaleihin aktiviteetteihin.
Tätä varten piti ihan yksi ilta istahtaa ja miettiä
taaksepäin, että mitäs kaikkea sitä onkaan tultu tehtyä tässä kuluneiden
vuosien aikana.
Tästä kaikki alkoi
Näin jälkeenpäin ajateltuna sitä tajuaa, ettei mahdotonta
ole olemassakaan. Meidän tarinahan lähti liikenteeseen hiuspyyhkeestä. Olin
ensimmäisen lapseni kanssa kotona mammalomalla, ja sain sähköpostiin sellaisen
Offerium-tarjouksen (..onko niitä olemassa enää..?!) hiusturbaanista. Wow,
miksei kaikilla naisilla ole tuollaista, ajattelin heti. Ei muuta kun tilaamaan
samantien kahdeksan niitä, olin aivan innoissani. Turbaanit saapuivat ja
ideahan oli ihan mahtava, mutta toteutus vahvasti pielessä. Materiaali oli
järkyttävää mikrokuitua, ei imukykyä, tuntui kädessä siivousliinalta, värit
olivat jotain ihan hirveää yöks, ei mitään designia, koko oli aika pieni ja
kiinnityskin oli kuminauha ja nappi, josta kuminauha menetti jenkansa pian ja
napit irtosivat. Jakelin kuitenkin turbaanit eteenpäin äidistä anoppiin, siskosta ystäviin
ja kaikki ihastuivat ideaan. Siitä se sitten lähti eteenpäin, unelma kehittää
maailman paras hiuspyyhe, kaikille maailman naisille.
Sellaista materiaalia ei sattunut olemaan olemassa, joka
olisi sopinut maailman parhaaseen hiuspyyhkeeseen. Ja hei, tämä seuraava on
yksi hulluimmista asioista mielestäni. Meillä ei ollut mitään; ei brändiä, ei liiketoimintasuunnitelmia,
ei edes y-tunnusta. Meillä oli word-suunnitelma hiuspyyhkeestä ja pienet
tilausvolyymit ja tahto saada valmistaja, joka kehittää meille meidän haluaman
unelmamateriaalin. Ja voi elämän kevät, että näin ihan oikeasti sitten kävi!
Melkein pari vuotta se kesti ja ylä- ja alamäkeä se oli, mutta sitten tämä
olemassa-olematon Luin Spa sai kuin saikin valmistajan, joka uskoi meihin ja
meidän suunnitelmiin, ja kehitti meidän kanssa meille ikioman Signature-pyyhemateriaalin.
Jalat maassa, päät pilvissä
Siitä jatkettiin eteenpäin isosti unelmoiden. Päät pilvissä,
mutta jalat maassa. Halusimme olla enemmän kuin yhden tuotteen ihme, halusimme
tarjota koko kattauksen. Monet yritykset ja brändit, eivät pääse haluamaansa,
koska (hullun)rohkeiden visioiden tavoittelun estää
pelko epäonnistumisesta. Moni kasvaa kysynnän ehdoilla, hissukseen ja
varovasti, ja se ei pidemmän päälle johda jatkuvaan kasvuun.
Kysyntää pitää ohjata tarjonnalla, jos haluaa luoda pitkäkestoisen brändin. Asiakkaalle pitää aina olla tarjota jotain, mitä voisi vielä hankkia. Me päätettiin aikalailla samantien, että halutaan olla
maailman rakastetuin pyyhebrändi (vaatimatonta :D). Halusimme tarjota rakkautta ensikokemalla, ja päälle vielä vaalia tätä rakkautta tarjoamalla kaikkea ihanaa jatkuvasti lisäksi. Jokaiselle kaudelle
on tuotava jotain uutta, tai muuten kiinnostus pikkuhiljaa lakkaa. Ja näin me kasvatettiin,
ja kasvatetaan kaiken aikaa, valikoimaamme, jotta pystytään vastaamaan markkinan
tarpeisiin ja ohjaamaan kysyntää. Kehitettiin homespa-teema ja maailmallakin
ihailua herättävä ”Revolution of bathing wear” -ideologia. Hiuspyyhe, spamekko,
lannepyyhe, vauva&viittapyyhe, ponchot jne. Ajatus, että pyyhe voi olla niin paljon enemmän kuin
pyyhe. Ja mikä ihaninta, että meidän huikeat asiakkaat ovat olleet matkan varrella mukana tässä kehityksessä jibii!
Usko omaan tekemiseen ja anna palaa!
Muutama vuosi sitten ei tiedetty mitään pyyhkeistä, ei todellakaan oltu
suunnittelijoita, ei oltu nähty eikä koettu lähellekään tätä kaikkea mitä ollaan nyt saatu kokea. Kun palaset alkoivat loksahdella kohdilleen, me uskottiin entistä vahvemmin, että ollaan jonkin ison äärellä. Ja sitten
tietämättä laisinkaan sen tarkemmin mitä meidän tulisi tehdä, me vaan tehtiin. Markkinointibudjetin
ollessa käytännössä nolla, otettiin yhteyttä lehdistöön ja bloggareihin ja
sisustussuunnittelijoihin ja tuotantoyhtiöihin ja ties minne. Osallistuttiin
kansainvälisille messuille asenteella, että suomesta ponnistaa nyt jotain
suurta. Ei meillä ollut hienoja analyysejä tai tarkkoja suunnitelmia, meillä
oli aidosti vaan erittäin vahva usko, että täältä tullaan. Learning by doing,
näin me ollaan tehty ja koko ajan opitaan lisää.
Sittemmin ollaan saatu hirmu paljon näkyvyyttä ja ollaan
niin kiitollisia, että meihin on uskottu. Tällä hetkellä Euroopan liiketoiminta
kasvaa stabiilisti kaiken aikaa. Aasia on aluillaan; Tokiossa, Sapporossa ja
Nagoyassa on ensimmäiset tavaratalot alkaneet myydä Luin Spata. Rapakon
toiselle puolelle jenkkilään on suunnitelmat meneillään. Hurjaa ja hauskaa!
Summa summarum, mahdotonta ei ole olemassakaan kunhan vaan
uskoo siihen mitä tekee!
Antakaa unelmille siivet <3
Mari
Comments
Post a Comment